La
situació econòmica, laboral i social actual plateja uns
interrogants o dubtes, més o menys sòlids i coherents, sobre
aspectes polítics, econòmics, territorials i socials. Més enllà
del plantejament de la societat del benestar hi ha, com actualment
s'està qüestionant, plantejaments geopolítics que miren
l'estructura organitzativa de la nostra societat amb un afany de
sostenibilitat econòmica.
Però
en el context dels arxius, i no exempt d'aquest debat, la realitat
exposa quines activitats han de formar part del futur immediat i
quines poden ser posposades pel context actual. En aquest article
proposo una primera reflexió entesa com una aproximació
condicionada al context actual i a la pròpia evolució de la
professió i del mercat.
En
moment de crisi es replantegen i redefineixen un conjunt d'activitats
que s'han executat en els anys de bonança i que donada una situació
excepcional fan pensar, especialment als no massa documentats o
neòfits en els coneixement d'aquestes activitats, la possibilitat de
reduir la despesa en coneixement i professionals del món cultural i
de la gestió documental de les organitzacions. És evident que
aquest debat pot estar obert durant temps, però sense un fonament
conceptual clar, ja que les organitzacions seguiran funcionant i
requeriran, com un bufet d'advocats necessita advocats, professionals
que gestionin la documentació que genera aquesta organització i
faci eficient aquesta activitat. Igualment un arxiu històric
necessita professional que puguin donar el servei als ciutadans i a
les administracions per fer comprensible i accessible la nostra
història.
Així,
quines línies de futur té la professió.
Personalment dibuixaria diferents línies, però es
podrien englobar de forma no excloent en una vessant més històrica
i un altra més vinculada a la gestió documental.
En
relació a l'àmbit
de la història
hi ha una línia clara de no increment dels recursos estructurals de
les administracions i institucions per capítol I (contractacions
directes) més enllà d'algunes administracions que encara s'han
d'adequar a la Llei 10/2001, d'Arxius i documents.
La dinàmica actual d'aquestes administracions i, no oblidem a les
institucions que disposen d'arxiu, dirigeix la seva gestió en la
línia de outsourcing
com una fórmula per disposar de recursos externs que donin un suport
als diferents projectes estratègics d'una organització. És a dir,
empreses o consultores especialitzades que aportin als projectes no
només el seu Knowledge
i,
no menys important en alguns projectes, el seu
Know-How
entès
com la fórmula per desenvolupar un projecte de forma fàcil i
eficient.
Primera
reflexió:
l'accés a la funció pública entesa amb la forma i número dels
darrers anys sembla complexa més enllà d'alguns serrells pendents,
però s'obre un oportunitat d'incorporar professionals dels arxius i
la gestió documental en empreses de serveis i consultoria del
sector. Parlo d'empreses de digitalització, gestió de documents,
empreses de serveis de tractament documental (inclou un aspecte molt
ampli que va des de la descripció d'un fons del segle XIV fins el
tractament massiu i sumari d'un sèrie documental contemporània que
ha d'ingressar en un arxiu històric), consultores de sistemes
d'informació (portals WEB, gestió d'informació 2.0 i 3.0, etc.),
empreses d'eliminació, etc.
En
l'àmbit
de la gestió documental i
tenint en compte els components de la gestió dels documents
electrònics, tenim un camí de gran abast. Igualment com expressava
en la part més històrica, les organitzacions requeriran serveis de
consultoria d'empreses per implantar aquests sistemes de gestió
documental. Aquesta és una línia indubtablement potent ja que amb
el nivell d'implantació d'aquest sistemes en el conjunt de
Catalunya, és evident que les administracions han d'aplicar-se a
curt termini. I en aquest mateix context, sembla lògic pensar que
les administracions requeriran disposar de serveis de suport i
consultoria amb professional qualificats i, aquests, no poden ser més
que arxivers i gestors documentals, els quals formaran part d'un
equip d'implantació que integri altres professionals com
informàtics, tècnics en organització, advocats, etc. Implícitament
hi ha un conjunt de normes com la ISO 15.489 o 30.300 que requeriran
per la seva implantació de coneixement i experiència de les
consultores desenvolupin els projectes.
Segona reflexió: el món de la gestió documental incorpora la necessitat de professionals qualificats i d'empreses o consultores que impulsin els projectes amb aquest tipus de personal. Per tant, aquestes empreses han de comptar amb arxivers i gestors documentals per implantar sistemes de gestió documental basats en aquest Knowledge i Know-How. Les administracions han de complir un requeriments en relació a la gestió documental (especialment amb les exigències de la gestió dels documents electrònics) i només ho poden fer amb recursos estructurals interns o amb el suport de consultores amb personal qualificat.
El
món dels arxius té elements comuns que integren components propis
del món dels arxius i d'altres disciplines. És a dir, unes línies
transversals com educació, formació o gestió de la informació que
poden ser objecte d'una necessitat de professionals. Els serveis
didàctics són aspectes que clarament s'han de completar amb
aportacions externes de professionals que puguin integrar coneixement
dels dos àmbits, el cultural i l'educatiu, i aporta un plus a les
dinàmiques ordinàries dels arxius. L'activitat dels arxius i els
recursos estructurals difícilment aporten actius per desenvolupar
grans projectes educatius. Tanmateix, la realitat demanda aquests
productes i, és sens dubte, una línia de creixement i de negoci en
els propers anys. En el camp de la formació també es produeix un
fenomen similar. La pròpia inèrcia de la professió amb normatives
en constant moviment reclamen estructures de formació actives. Si bé
hi ha organismes amb una clara vocació al respecte (ESAGED, AAC,
Departament de Cultura, CRDI, per exemple) sembla que es requereixin
alguns recursos per poder aportar formació altres àmbits i, en
conseqüència, es reclamaria una major capacitat de recursos humans
per poder-la executar.
Tercera
reflexió:
àrees
transversal que aporten un servei addicional cada vegada més
necessari i imprescindible pels arxius. Hi ha elements que encara han
de ser considerats com a essencials en les polítiques arxivístiques
i requeriran de professional que aportin el seu coneixement i
experiència.
Si
bé el conjunt d'expectatives laborals a curt termini van dirigides a
l'espectre de la gestió documental en el sentit ampli, no hem
d'oblidar que el nostre patrimoni documental disposa de 1000 anys de
documents en paper, poc més de 150 anys de formats audiovisuals en
sentit ampli, estem en una fase primerenca de documents híbrids
(paper-electrònica) i els sistemes de gestió de documents
electrònics implantats al 100% en les organitzacions catalanes
encara, l'any 2012, no existeix.
Per
tant, una visió àmplia i amb perspectiva pot ajudar a visualitzar
les necessitats laborals a curt i mig termini pensant en la història,
en el presnet i en el futur dels documents, de les organitzacions i
dels ciutadans com a usuaris dels arxius per partida doble, per
l'accés a la documentació històrica i com a beneficiaris de les
activitats administratives generades per les organitzacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada