La
situació econòmica, laboral i social actual plateja uns
interrogants o dubtes, més o menys sòlids i coherents, sobre
aspectes polÃtics, econòmics, territorials i socials. Més enllÃ
del plantejament de la societat del benestar hi ha, com actualment
s'està qüestionant, plantejaments geopolÃtics que miren
l'estructura organitzativa de la nostra societat amb un afany de
sostenibilitat econòmica.
Però
en el context dels arxius, i no exempt d'aquest debat, la realitat
exposa quines activitats han de formar part del futur immediat i
quines poden ser posposades pel context actual. En aquest article
proposo una primera reflexió entesa com una aproximació
condicionada al context actual i a la pròpia evolució de la
professió i del mercat.
En
moment de crisi es replantegen i redefineixen un conjunt d'activitats
que s'han executat en els anys de bonança i que donada una situació
excepcional fan pensar, especialment als no massa documentats o
neòfits en els coneixement d'aquestes activitats, la possibilitat de
reduir la despesa en coneixement i professionals del món cultural i
de la gestió documental de les organitzacions. És evident que
aquest debat pot estar obert durant temps, però sense un fonament
conceptual clar, ja que les organitzacions seguiran funcionant i
requeriran, com un bufet d'advocats necessita advocats, professionals
que gestionin la documentació que genera aquesta organització i
faci eficient aquesta activitat. Igualment un arxiu històric
necessita professional que puguin donar el servei als ciutadans i a
les administracions per fer comprensible i accessible la nostra
història.
Més
enllà d'aquestes reflexions prèvies i necessà ries, tenim un
escenari d'acció molt ampli, més que mai l'hem tingut, diria jo. El
patrimoni documental s'ha consolidat els darrers anys com un element
clau del relat històric de Catalunya i com un element de reforç per
altres disciplines culturals relacionades amb el patrimoni cultural.
AixÃ, el document ja no esdevé un objecte icònic, sinó és una
peça clau per l'anà lisi i estudi de la història des d'una
perspectiva d'investigació, però també d'usuari accidental i, no
menys important, és un referent per la gestió documental en les
organitzacions amb els components de complexitat de gestió de
documents electrònics que es vulguin afegir.
AixÃ,
quines lÃnies de futur té la professió.
Personalment dibuixaria diferents lÃnies, però es
podrien englobar de forma no excloent en una vessant més històrica
i un altra més vinculada a la gestió documental.
En
relació a l'à mbit
de la història
hi ha una lÃnia clara de no increment dels recursos estructurals de
les administracions i institucions per capÃtol I (contractacions
directes) més enllà d'algunes administracions que encara s'han
d'adequar a la Llei 10/2001, d'Arxius i documents.
La dinà mica actual d'aquestes administracions i, no oblidem a les
institucions que disposen d'arxiu, dirigeix la seva gestió en la
lÃnia de outsourcing
com una fórmula per disposar de recursos externs que donin un suport
als diferents projectes estratègics d'una organització. És a dir,
empreses o consultores especialitzades que aportin als projectes no
només el seu Knowledge
i,
no menys important en alguns projectes, el seu
Know-How
entès
com la fórmula per desenvolupar un projecte de forma fà cil i
eficient.
Primera
reflexió:
l'accés a la funció pública entesa amb la forma i número dels
darrers anys sembla complexa més enllà d'alguns serrells pendents,
però s'obre un oportunitat d'incorporar professionals dels arxius i
la gestió documental en empreses de serveis i consultoria del
sector. Parlo d'empreses de digitalització, gestió de documents,
empreses de serveis de tractament documental (inclou un aspecte molt
ampli que va des de la descripció d'un fons del segle XIV fins el
tractament massiu i sumari d'un sèrie documental contemporà nia que
ha d'ingressar en un arxiu històric), consultores de sistemes
d'informació (portals WEB, gestió d'informació 2.0 i 3.0, etc.),
empreses d'eliminació, etc.
En
l'Ã mbit
de la gestió documental i
tenint en compte els components de la gestió dels documents
electrònics, tenim un camà de gran abast. Igualment com expressava
en la part més històrica, les organitzacions requeriran serveis de
consultoria d'empreses per implantar aquests sistemes de gestió
documental. Aquesta és una lÃnia indubtablement potent ja que amb
el nivell d'implantació d'aquest sistemes en el conjunt de
Catalunya, és evident que les administracions han d'aplicar-se a
curt termini. I en aquest mateix context, sembla lògic pensar que
les administracions requeriran disposar de serveis de suport i
consultoria amb professional qualificats i, aquests, no poden ser més
que arxivers i gestors documentals, els quals formaran part d'un
equip d'implantació que integri altres professionals com
informà tics, tècnics en organització, advocats, etc. ImplÃcitament
hi ha un conjunt de normes com la ISO 15.489 o 30.300 que requeriran
per la seva implantació de coneixement i experiència de les
consultores desenvolupin els projectes.
Segona reflexió: el món de la gestió documental incorpora la necessitat de professionals qualificats i d'empreses o consultores que impulsin els projectes amb aquest tipus de personal. Per tant, aquestes empreses han de comptar amb arxivers i gestors documentals per implantar sistemes de gestió documental basats en aquest Knowledge i Know-How. Les administracions han de complir un requeriments en relació a la gestió documental (especialment amb les exigències de la gestió dels documents electrònics) i només ho poden fer amb recursos estructurals interns o amb el suport de consultores amb personal qualificat.
El
món dels arxius té elements comuns que integren components propis
del món dels arxius i d'altres disciplines. És a dir, unes lÃnies
transversals com educació, formació o gestió de la informació que
poden ser objecte d'una necessitat de professionals. Els serveis
didà ctics són aspectes que clarament s'han de completar amb
aportacions externes de professionals que puguin integrar coneixement
dels dos à mbits, el cultural i l'educatiu, i aporta un plus a les
dinà miques ordinà ries dels arxius. L'activitat dels arxius i els
recursos estructurals difÃcilment aporten actius per desenvolupar
grans projectes educatius. Tanmateix, la realitat demanda aquests
productes i, és sens dubte, una lÃnia de creixement i de negoci en
els propers anys. En el camp de la formació també es produeix un
fenomen similar. La pròpia inèrcia de la professió amb normatives
en constant moviment reclamen estructures de formació actives. Si bé
hi ha organismes amb una clara vocació al respecte (ESAGED, AAC,
Departament de Cultura, CRDI, per exemple) sembla que es requereixin
alguns recursos per poder aportar formació altres à mbits i, en
conseqüència, es reclamaria una major capacitat de recursos humans
per poder-la executar.
Tercera
reflexió:
à rees
transversal que aporten un servei addicional cada vegada més
necessari i imprescindible pels arxius. Hi ha elements que encara han
de ser considerats com a essencials en les polÃtiques arxivÃstiques
i requeriran de professional que aportin el seu coneixement i
experiència.
Si
bé el conjunt d'expectatives laborals a curt termini van dirigides a
l'espectre de la gestió documental en el sentit ampli, no hem
d'oblidar que el nostre patrimoni documental disposa de 1000 anys de
documents en paper, poc més de 150 anys de formats audiovisuals en
sentit ampli, estem en una fase primerenca de documents hÃbrids
(paper-electrònica) i els sistemes de gestió de documents
electrònics implantats al 100% en les organitzacions catalanes
encara, l'any 2012, no existeix.
Per
tant, una visió à mplia i amb perspectiva pot ajudar a visualitzar
les necessitats laborals a curt i mig termini pensant en la història,
en el presnet i en el futur dels documents, de les organitzacions i
dels ciutadans com a usuaris dels arxius per partida doble, per
l'accés a la documentació històrica i com a beneficiaris de les
activitats administratives generades per les organitzacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada