Què
és un arxiver pregunten sovint els ciutadans més allunyats dels
espais que ens són més propis. Què feu ? Quina és la vostra feina ?
...... i normalment acaben dient allò de: “ doncs, no m'ho pensava
pas això que expliques, sembla interessant, no ?”.
La
realitat de la nostra feina és que té un abast mil·lenari, podem
tractar un pergamí del segle X i gestionar un document electrònic
que s'ha produït en la nostra organització com si fos lo mateix.
Des d'aquest punt de vista, sembla lògic pensar que un ciutadà faci
una representació de la feina d'un arxiver centrada en els darrers
1000 anys, deixant de costat la visió del que representa l'activitat
diària d'un arxiver i/o gestor documental en l'actualitat. Aquesta
reflexió porta a pensar que cal introduir millors canals o eines de
comunicació en el dia a dia dels arxius i arxivers. La visió
tradicional del que representa un arxiver ha d'adaptar-se a la nova
realitat, tant física com conceptual i no parlo de la representació
gràfica que fins fa uns anys existia d'un 'subjecte tancat en un
espai mig fosc i que et deixava veure els documents antics amb més o menys recel' que per sort
està evolucionant. L'arxivística moderna representa un repte en si
mateixa, ja que ha de donar una resposta mil·lenària des del punt
de vista que ha de disposar dels instruments per gestionar un
patrimoni documental d'un valor inculcable i participar de la gestió
documental dels documents que les administracions, institucions i
ciutadans produeixen actualment.
Des
d'aquest punt de vista, la pregunta del ciutadà esdevé un repte en
si mateixa. Per on comencem, pel segle X, pels documents electrònics,
pels pergamins, pels documents digitals, pels fotogràfics o pels
cartells..., a part d'explicar que els serveis que dona un arxiu no
són només donar en sala de consulta i presencialment un document, sinó que els arxius disposen
de servei per Internet, serveis didàctics, assessorament en cerques
històriques, genealogia, etc.
Gràficament
ho explico amb 4 paraules, potser no és la millor definició, però
penso que el públic ho entén, tant en una presentació d'un
document antic com en una sessió on es parla de gestionar documents
administratius. Aquestes paraules, i segur que n'hi moltíssimes més,
són: conservar, preservar, difondre i gestionar documents.
Lluny
dels dogmatismes i definicions de manual, són 4 conceptes que
desvetllen el conjunt d'activitats que realitza un arxiver i/o gestor
documental si els percebem com una globalitat. Òbviament, un arxiver
de l'Arxiu Nacional de Catalunya, d'un arxiu comarcal o d'un arxiu
diocesà centrarà la seva activitat en la part patrimonial i un
arxiver del Departament de Territori i Sostenibilitat de la
Generalitat de Catalunya ho farà en la gestió documental. Però
aquesta geometria no és exacta, ja que en molts casos ens trobem que
les fronteres cronològiques i documentals no són tant exactes i
això requereix que un arxiver hagi, en alguns casos, de gestionar el
patrimoni històric i els documents administratius actuals. Pensem en
un arxiu municipal, per exemple, l'abast cronològic acostuma a ser
tant ampli que requereixi un professional altament qualificat per donar resposta a aquesta dualitat funcional.
Però
retornant als conceptes clau. Les 4 paraules indiquen un abast
cronològic sense límits, unes funcions respecte el document
independents de la seva edat i tipologia, alliberen al sector
professional d'etiquetes separatistes entre els arxivers i
proporcionen, potser el més important, una imatge conceptual fàcil
d'entendre pel ciutadà. Aquest últim punt em sembla molt important
perquè un element que els arxivers hem de tenir molt en compte és
que el ciutadà no ha d'entendre el nostre llenguatge en format científic i tècnic. De la mateixa
manera que si un metge ens comença a donar un diagnòstic utilitzant
terminologia tècnica ens quedem boca badats esperant la traducció, a vegades ens aboquem a explicacions tècniques incomprensibles per la societat en general (en ocasions penso que aquesta explicació tècnica i dogmàtica respon a alguns pensaments ja inexistents en l'arxivística moderna que centraven al històriador expert com a únic punt d'atenció dels arxius i 'despreaciaven' en difernets graus al ciutadà o el que jo anomeno a l'usuari accidental d'un arxiu).
Un dels objectius que hem d'assolir com a col·lectiu professional, i com a part activa del patrimoni cultural, és la transmissió del que són els arxius, què es fa en el seu interior i quins serveis poden ser utilitzats per les administracions i ciutadans. I ho hem de fer d'una manera sòlida, però clara, amable i comprensible per tothom. No com el metge incomprensible, sinó més bé com el mestre que explica una història.
Un dels objectius que hem d'assolir com a col·lectiu professional, i com a part activa del patrimoni cultural, és la transmissió del que són els arxius, què es fa en el seu interior i quins serveis poden ser utilitzats per les administracions i ciutadans. I ho hem de fer d'una manera sòlida, però clara, amable i comprensible per tothom. No com el metge incomprensible, sinó més bé com el mestre que explica una història.
Dit
això, les 4 paraules clau que utilitzo permeten donar
una visió global del món dels arxius i la gestió documental de
forma planera i entenedora pel públic en general. Fent un símil amb
el món del teatre, es tracta de dibuixar l'escenari i fer una
sinopsi de l'obra, no d'explicar el contingut dels diàlegs ni els
detalls dels bastidors. Per tant, 4 paraules claus que permeten fer
una primera aproximació al món dels arxius i, òbviament, ampliable
a gust del consumidor perquè continguts, detalls i anècdotes, no
ens falten.
Conservem els documents com una primera necessitat vital i com la essència de la nostra memòria escrita (els retaurem, els instal·lem en dipòsits adequats, en capses de conservació permanent, etc.), els preservem perquè es puguin utilitzar en el futur (els organitzem, classifiquem, describim,...) i les properes generacions gaudeixin del seu valor iconogràfic i del seu contingut, fem una difusió dels documents (digitalitzem, construim sistemes d'informació, utilitzem canals 2.0 i 3.0, etc.) a través dels propis arxius, però també utilitzant la resta de recursos disponibles com Internet, serveis didàctics i, finalment, gestionem els documents actuals, tant els que estan en paper com els electrònics.
A
partir d'aquesta primera aproximació, l'univers és infinit i s'ha
d'adequar a cada situació, a cada col·lectiu de ciutadans o a cada
moment. Ho podem explicar en un sopar medieval o en la presentació
de la restauració d'un pergamí, però lo important és que l'arxiu
sigui conegut, que la feina de l'arxiver sigui entesa i valorada i
que el ciutadà entengui que pot fer l'arxiu per ell i, si som
agosarats, que pot fer el ciutadà per l'arxiu.
Vive les archivistes !!!
ResponEliminaMarion