LLEI DE TRANSPARÈNCIA, ACCÈS A LA INFORMACIÓ I BON GOVERN: DUBTES, EVIDÈNCIES I REFLEXIONS
Antecedents:
un camí difícil.
La
Llei
19/2014 de Transparència, Accés a la Informació i Bon Govern neix
d'un procés
en el qual es van barrejar, al meu entendre, qüestions
polítiques
amb allò
essencial
i que hauria d'haver donat forma a la llei com era una llei que fos
garantia, per sobre d'altres consideracions, de transparència
de les administracions i el bon govern. Malauradament, i moltes de
les compareixences parlamentàries
ho varen demostrar de forma majúscula, ja que aportaven poc
contingut i sí una alta dosi d'oportunitat i projecció de la imatge,
la realitat va posar de manifest que seria una llei amb una alta
càrrega política i poc alineada amb les institucions i
professionals que són responsables d'algunes de les parts essencials
pel compliment de la llei com pot ser la conservació i l'accés als
documents públics. Per tant, va néixer una llei que dona imatge i
ens fa ser 'moderns',
però que en ocasions ja ignorava els uns dels actors clau de la
transparència de les administracions, els arxivers i gestors dels
documents.
Les
compareixences parlamentàries van ser un bon exemple de 'passa
paraula'
que en alguns casos denotaven clarament un important desconeixement
sobre un dels pilars essencials de qualsevol política de
transparència i bon govern, els documents, la gestió dels documents
i el paper dels arxius de l'administració pública a Catalunya i,
fins ho tot, les estructures 'd'estat' que han de garantir el
compliment de la llei com són el Consell
Nacional d'Arxius i la Comissió
Nacional d'Accés, Avaluació i Tria Documental. I en aquest
sentit, voldria constatar que 2 compareixences van posar oli
en un llum
i van ser aclaridores i precises. La compareixença del secretari de
la Comissió
Nacional d’Accés, Avaluació i Tria Documental i la del president de
l'Associació d'Arxivers-Gestors de Documents de Catalunya denotaven,
per sobre de qualsevol altra consideració, segons la meva opinió, un
coneixement precís del que s'estava debatent, aportaven arguments
sòlids i proposaven línies de treball que sense excloure a cap part
sumessin les capacitats i experteses dels diferents agents implicats
en la llei.
La CNAATD defineix el període de retenció i el règim general d’accés a la documentació de les administracions públiques de Catalunya |
Certament, varen ser dues aportacions que es centraren en
parlar de la llei de transparència, de com havia de ser, de quin era
el paper dels arxivers i gestors de documents en aquest procés, de
com s'havien d'articular les administracions competents, de com es
podien aprofitar els recursos i la tasca desenvolupada fins
l'actualitat. Realment en aquella compareixença varen destacar
clarament les seves aportacions perquè més enllà d'una defensa
corporativa del seu espai o entorn van comparèixer per parlar de la
llei de transparència i del que els arxivers i les institucions
arxivístiques poden aportar a aquesta llei. Unes intervencions contundents si ho contrastem amb la resta
de compareixences d'aquella sessió que
buscaven, al meu entendre, una auto candidatura i posicionament més
que una reflexió oberta i constructiva del que hauria de ser la llei.
La
llei parla de transparència
i bon govern sense citar lo essencial per poder-la executar, els
documents i el Sistema d'Arxius de Catalunya que des de fa més de 30
anys conserva, tracta i dona accés als ciutadans i institucions
als document públics
i privats. Un sistema que vetlla, protegeix i garanteix un accés a
més de 800 km de documents i està immers en el dia a dia de les
administracions i organitzacions per garantir la conservació dels
documents, la preservació dels documents en format digital i
facilitar l'accés a la documentació, pública i privada, aplicant
criteris d'accessibilitat basats en la Llei 10/2001, d'Arxius i
Documents i altra legislació relacionada amb l'accés com la
legislació vinculada a la protecció de dades de caràcter personal,
de procediment administratiu, d'administració electrònica o el dret
a l'honor, intimitat i imatge. I el que semblaria tant o més greu,
és la poca rellevància que s'assigna en la llei a la Comissió
Nacional d'Accés, Avaluació i Tria Documental que ha operat com
a òrgan
col·legiat de caràcter tècnic, adscrit a la Direcció General
d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni del Departament de Cultura
de la Generalitat de Catalunya en matèria d’avaluació i tria de
la documentació i accés (Llei
10/2001,
d’arxius i documents i Decret
13/2008,
de 22 de gener, sobre accés, avaluació i tria de documents). Us
convido a visitar la seva pàgina WEB i valoreu el seu paper en
matèria d'accés i avaluació de documents en els darrers anys.
Per
tant, amb aquests antecedents es plategen algunes qüestions de fons
que, avui, amb la resolució sobre la composició de la Comissió
de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública, prenen
novament força. Novament perquè són qüestions ja platejades
durant la tramitació de la llei i que d'alguna manera es van poder
reconduir per la pressió i complicitat del Departament de Cultura i
de l'Associació d'Arxivers i Gestors de Documents, entre d'altres.
I
en aquest context, apareixen algunes qüestions:
- Qui i per què es va oblidar de tenir en compte els documents, els arxius i arxivers i als gestors dels documents?
- Qui i per què va ignorar que a Catalunya hi ha un Sistema d'Arxius amb arxius públics d'àmbit nacional, comarcal, municipals dels departaments de la Generalitat i diputacions que tenen la missió de garantir la conservació i accés als documents que són, al final, la base de la transparència?
- Qui va ignorar la CNAATD que opera fa anys amb funcions clarament concurrents amb la Llei de transparència?
- Per què s'han organitzat jornades, cursos expres sobre transparència i bon govern sense comptar amb els arxivers, Comissió Nacional d'Accés, Avaluació i Tria Documental ? En algun moment ha semblat més una cursa a veure qui feia el curs de transparència que un programa organitzat i planificat.
- El parlament aprovà una Declaració Universal dels Arxius impulsada pel Consell Internacional d'Arxius (UNESCO) on situa la figura de l'arxiver com una figura clau en la transparència de governs i adminsitracions. Per què s'ha obviat aquesta visió que la pròpia UNESCO va impulsar a través de l'ICA?
Són,
aquestes i moltes altres, les preguntes clau sense resposta, i que com he
apuntat anteriorment, es van poder salvar o resoldre per l'acció
final d'institucions i associacions.
Un
futur incert i decebedor: una comissió 'al·legal' o 'il·legal',
però no legal.
El
Parlament
de Catalunya, en el ple dels dies 29 i 30 d’abril, va constituir la
Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública que
preveu la Llei 19/2014 de Transparència, Accés a la Informació i
Bon Govern. El que havia de ser una representació proporcional entre
juristes i arxivers segons l’article 40.3 d’aquesta llei (Els
membres de la Comissió han d’ésser juristes especialistes en dret
públic i tècnics en matèria d’arxius o gestió documental,
elegits entre experts de competència i prestigi reconeguts i amb més
de deu anys d’experiència professional),
ha acabat essent un veritable despropòsit.
És
molt greu que la comissió neixi incomplint la pròpia llei que la va
crear, però més greu em sembla el menysteniment als professionals,
administracions (entre elles la Generalitat de Catalunya) i
institucions que garanteixen la conservació, preservació i accés
als documents a Catalunya. Dels 5 membres no hi ha cap que acrediti
expertesa
en matèria d’arxius o gestió documental i així ho varen
manifestar en la sessió davant una interpel·lació. En tot cas,
s'ha d'agrair la sinceritat dels candidats a la comissió amb aquest
reconeixent, atès que darrerament sembla que tothom sap d'arxius i
gestió documental.
Aquesta
situació mostra, al meu entendre, 5 punts crítics
en relació a la composició
de
la Comissió
de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública:
- Incompliment art. 40.3 de la Llei 19/2014 de Transparència, Accés a la Informació i Bon Govern al no respectar la representació proporcional entre juristes i arxivers.
- Desconeixement dels membres del que representa el Sistema d'Arxius de Catalunya en relació amb les polítiques de transparència i bon govern. A més, poc coneixement en la redacció de la pròpia llei i en l'organització de la comissió sobre la matèria primera de treball, els documents i arxius.
- Ineficàcia i ineficiència per la manifesta manca de coneixement i expertesa dels membres en matèria d'arxius i gestió dels documents, base de qualsevol política de transparència i bon govern.
- Incapacitat d'assumir el caràcter multidisciplinari dels membres de la comissió, tal com proposa la llei, però també el sentit comú i una voluntat de donar qualitat i eficàcia a l'esmentada comissió.
Avui,
1 de maig de 2015, dia del treball, clonclou una setmana decebedora per
l'aplicabilitat de la Llei de Transparència,
Accés a la Informació i Bon Govern. S'obvia el mandat de la pròpia
llei, es prescindeix del sentit comú i es perpetua un model de
creació de comissions basat més en la suma de candidats que
d'experts.
Un
país 'modern' i que vol ser exemple en l'impuls de polítiques de transparència i bon govern, no hauria de permetre el
naixement d'una llei que inicia el seu desplegament incomplint-se
ella mateixa. I en un punt clau, la comissió que l'ha de permetre
funcionar de forma eficaç. Per tant, crear una comissió tant
important com la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la
Informació Pública, obviant la proporció en la composició dels
seus membres que fixa aquesta mateixa llei, és poc seriós.
Semblava,
en els mesos precedents, que la discussió estava més en determinar
la proporcionalitat entre juristes i arxivers de tal manera que
l'acord hauria de passar per considerar l'opció de 3 juristes + 2
arxivers o en el pitjor escenari 4 juristes i 1 arxiver, però en cap
cas una golejada de 5-0 amb incompliment de les regles del joc.
Els
arxivers/es seguirem garantint la conservació i l'accés dels
documents, als ciutadans i a les pròpies institucions. És la nostra feina, ara, fa 1000 anys i en el futur. Només espero que en les
properes setmanes algú
es repensi aquesta jugada, perquè si bé rectificar
és de savis, en aquest cas seria més bé un exercici de normalitat
i compliment de la pròpia Llei de Transparència,
Accés a la Informació i Bon Govern.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada